Het project
Vanwege het zeer grote aantal palen is er geïnvesteerd in twee unieke, innovatieve heipaal-geleidingsframes waarmee deze aanzienlijk sneller op de juiste positie kunnen worden geplaatst. In samenwerking met TWD nam Hydrauvision de engineering, productie en installatie van alle hydraulische onderdelen en bijbehorend leidingwerk voor haar rekening.
Het Dover Western Docks Revival project beslaat onder andere het plaatsen van 700 stalen buisvormige palen als fundering voor twee nieuwe kadewanden, een jachthavencurve en bijbehorende pier. Port of Dover contracteerde hiervoor VSBW UK die TWD benaderde voor het constructief en technisch ontwerp van de heipaal-geleidingsframes. Deze zijn ongeveer 18 meter lang, 4,5 meter breed en 4,5 meter hoog.
Onze aanpak
De geleidingsframes, welke vastgeklemd zijn op twee vooraf geïnstalleerde heipalen, zijn uitgerust met hydraulische cilinders die de palen nauwkeurig in de juiste positie geleiden tijdens het heien. Nadat de heipaal geplaatst is, verplaatst het frame zich hydraulisch van de kraan af en past de operator de positie aan ter voorbereiding op de volgende paal. Om dit mogelijk te maken bedacht Hydrauvision Systems een constructie met 16 speciale cilinders aangedreven door een 22 kW HPU die het gehele frame vooruit, omhoog, omlaag en in een flauwe bocht kan laten bewegen. Dit alles wordt bestuurd door één operator met behulp van een draadloze afstandsbediening.
Voor dit project prefabriceerde Hydrauvision Piping in eigen werkplaats maar liefst 300 meter leidingwerk, wat vervolgens in samenwerking met Hydrauvision Services op locatie is geïnstalleerd. Bij de constructieleverancier heeft Hydrauvision Services ook geassisteerd bij de installatie van de HPU, hydraulische cilinders en uiteindelijk de inbedrijfsstelling van beide geleidingsframes. Nadat de frames verscheept zijn naar Dover gaf Hydrauvision Services de operators een 10-daagse training over het veilig besturen van de heipaal-geleidingsframes.